آداب تعویض آپارتمان

آن سوی جهان

دنیا را با زاویه دگر باید نگریست

مقدمتان را در این وبلاگ ارج می نهیم.




آداب تعویض آپارتمان

راهنمایی برای اینکه در جابه­جای­­های ملکی، موفق عمل کنید.

در بازار مسکن کسانی که به دنبال خرید ملک هستند، معمولا به دودسته تقسیم می­شوند:

دسته­ی اول را افرادی تشکیل می­دهند که در طول زندگی­شان هیچ سابقه­ی ملکی برای آنها ثبت نشده است! به این معنی که این افراد برای اولین باراست که می­خواهند برای خرید واحد مسکونیاقدام کنند. این دسته را معمولازوج­های جوان شکل می­دهند.

دسته­ی دوم نیز خانواده­هایی هستند که آپارتمان ملکی دارند اما به دلایلی همچون جابه­جایی به آپارتمان بزرگ­تر،رفتن به محلّه­ای بالاتر و مطلوب­تر یا تعویض با آپارتمانی جوان­تر، با عمر بنای کمتر در مقایسه با محلِّ فعلی سکونت قصد فروش ملک­شان و خریدملکِ جدیدتر را دارند. برای این دسته از متقاضیان مسکن، شرایط کنونی بازار به گونه­ایاست که اگر دقّت و احتیاط، چاشنی اقدام نگردد، ناکامی در تعویض ملک، حتمی خواهدبود.

در بازار مسکن زمانی که قیمت­ها شروع به رشد صعودی می­کند وهمزمان با افزایش قیمت، خرید و فروش­ها نیز رونق می­گیرد و حجم معاملات در بازارافزایش پیدا می­کند، ریسک معامله برای دسته دوم تا چند برابر افزایش پیدا می­کند.این دسته، برای خرید ملک حتماً و حتماً باید ملکِ در اختیارشان را بفروشند تابتوانند از طریق تأمین نقدینگی، ملک جدید را بخرند.

پس این دسته یعنی دسته­ی دوم، برای خرید ملک، یک گام اضافه­ترباید بردارند، که اگر در برداشتن این گام، مدیریّت زمان نداشته باشند، جزوبازندگان بازار و زیان دیدگانِ معاملات ملکی محسوب خواهند شد.

منظور از مدیریّت زمان چیست ؟

چرا دسته­ی دوم تقاضا در بازار مسکن باید احتیاط بیشتری نسبتبه دسته اول داشته باشند؟ چرا بازار مسکن در حال حاضر برای دسته دوم پرریسک­تر ازدسته­ی اول است؟

برای پاسخ خلاصه به این پرسش­ها فقط به همین یک جمله بسنده می­کنیم:"تأخیر زمانی در فاصله­ی فروش ملک اول وخرید ملک دوم می تواند به رشد قیمت ملک دوم منجر شود و قدرت پول حاصل از فروش ملکاول را برای تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید ملک دوم کاهش دهد." کسانی که در حال حاضر تصمیم گرفته­اند ملک­شان را با آپارتمانبهتر تعویض کنند، مبلغ مورد نیازشان را باید از طریق فروش ملک کنونی­شان تأمینکنند.

برای این گونه معاملات لازم است موارد زیر مدِّنظر قرار گیرد ومو به مو اجرا شود:

اول حساب کنید .

شاید شما جزء کسانی هستید که ملک بزرگ و سالخورده دارید، طوریکه با پول حاصل از فروش آن می­توانید ملک نوساز با متراژی تقریباً برابر آنچهداشته­اید بخرید. در این صورت در قدم اول باید ارزش واقعی ملک­تان را از طریق سؤالاز مشاوران املاک، محاسبه کنید. یادتانباشد عددی که مشاوران املاک به شما درباره­ی قیمت واقعی ملک­تان می­گویند اصلاًدقیق نیست، باید یک نفر به عنوان خریدار به همراه مشاور املاک از ملک شما بازدیدکند و اگر قیمت تعیین شده را قبول کرد، در این صورت آن قیمت، قیمتِ واقعی ملک شمااست.

اول بخرید بعداً بفروشید .

همیشه برای تعویض ملک این جمله را مدنظر داشته باشید: "اول بخرید، بعداً بفروشید." اما این جمله به آن معنی نیست که بدون آنکه مشتری برای فروشملک کنونی­تان پیدا کرده باشید، دست به خرید بزنید. چون که در این حالت شما اصلاپولی برای خرید ملک جدیدتر ندارید.

پس چه کار باید کرد ؟

شیوه درست، این­گونه است که شما پیش از آن که ملک مورد پسندتانرا پیدا کنید و با فروشنده بر سرِ قیمت مشخّصی به توافق برسید، باید برای ملک قبلیمشتری دست به نقد پیدا کرده باشید. طوری که به محض توافق برای خرید ملک جدیدتر، اقدامبه تنظیم مبایعه نامه، برای ملک قدیمی کنید تا بتوانید با دریافت پول آن، مبایعهنامه­ی ملک جدید را امضاء کنید.

برخی افراد بی تجربه ابتدا ملک اول را می فروشند و تازه بهدنبال ملک جدید می­گردند! در این حالت به خصوص در این شرایط که قیمت­ها ماه به ماهدر حال افزایش است، به تدریج از ارزش پول­شان کاسته می­شود و اگر تأخیر، طولانیشود، این افراد برای همیشه از خرید ملک دور خواهند ماند.

به عنوان مثال اگر فردی با فروش یک آپارتمان 100 متری 5 سالساخت در تهرانپارس، 300 میلیون تومان عایدی به دست بیاورد، این فرد قادر خواهد بوددر همان منطقه یک آپارتمان نوساز آماده­ی تحویل با مساحت 80 مترمربع خریداری کند. اینفرد همچنین می تواند در غربی­ترین نقطه­ی تهران یک آپارتمان 90 متری نوساز را صاحبشود یا اینکه برای پیش­خریدِ یک واحد 100متری اقدام کند. اما اگر همین فرد 300 میلیون تومان­اش را فقطظرف دو ماه معطّل بگذارد و نتواند بلافاصله با پول حاصل از فروش ملک­اش، آپارتمانبخرد، ماهانه حداقل 15 درصد از قدرت خریدش کاسته می­شود.

توصیه دیگری که بایدبرای دسته دوم تقاضا در بازار مسکن ارائه کرد، این است که اگر ملک کنونی این افراددارای سند ملکی و محضری است، بهتر است ملک جدیدتر نیز دارای سند رسمی باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط علی و امیررضا شیر خورشیدی در جمعه 4 مرداد 1392

مطالب پیشین


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by shirkhorshidi