نوشیدن دوغ پس از غذا جذب آهن را بالا می‌برد

آن سوی جهان

دنیا را با زاویه دگر باید نگریست

مقدمتان را در این وبلاگ ارج می نهیم.




نوشیدن دوغ پس از غذا جذب آهن را بالا می‌برد

 


همشهری آنلاین: مصرف دوغ پس از غذا نه تنها جلوی جذب آهن را نمی‌گیرد بلکه تا حدی میزان جذب آن را بالا می‌برد.
محققان انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت با مطالعه سه ماهه روی 230 نفر به این نتیجه رسیدند که مصرف دوغ پس از غذا نه تنها جلوی جذب آهن را نمی‌گیرد بلکه تا حدی میزان جذب آن را بالا می‌برد.
تیرنگ نیستانی،مدیر گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد تداخل مواد غذایی مختلف و جلوگیری از جذب برخی مواد غذایی خاطر نشان کرد: یکی ازمسائل مهم در تغذیه برهم ‌کنش آهن و کلسیم است که معمولاً زمان مصرف مواد حاوی کلسیم مانند لبنیات با مواد حاوی آهن باید فاصله‌ دار باشد.
وی با اشاره به اینکه آهن معمولاً به دو شکل معدنی با منشأگیاهی و آلی با منشأ حیوانی در ترکیبات غذایی وجود دارد افزود: آهن آلی که معمولاًدر گوشت قرمز و جگر وجود دارد جذب می‌شود و کمتر تحت تأثیر عوامل دیگر قرار می‌گیردولی آهن موجود در گیاهان ممکن است تحت تأثیر کلسیم کمتر جذب شود.
به گفته‌ی این متخصص تغذیه مصرف زیاد فیبرو کلسیم همزمان با آهن می‌تواند جذب هر دو شکل آهن آلی و معدنی را در بدن مختل کند.
نیستانی به این نکته هم اشاره کرد که برخی مواد غذایی حاوی ویتامین C جذب آهن معدنی را تسهیل می‌کند.
مدیر گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه‌ای وزارت بهداشت بهمطالعه‌ای که توسط این مرکز روی 230 نفر انجام شده اشاره کرد و گفت: در این مطالعه افراد روزی دو مرتبه 250 سی‌سی در وعده‌ی ناهار و شام دوغ مصرف کردند که پس از 3ماه مصرف مشخص شد نه تنها هموگلوبین این افراد پایین نیامده بلکه تا حدی افزایشهموگلوبین هم داشتند.
این متخصص تغذیه بر این باور است که جذب آهن در PH اسیدی ترغیب می‌شود.
نیستانی در پاسخ به این مسئله که در فرهنگ ایرانی برخی بعد از خوردن غذا بلافاصله چای می‌نوشند و این کار چه مضراتی ممکن است در پی داشته باشد گفت: درچای یک‌سری آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام پلی‌فنل‌ها وجود دارد که از نظر ساختارشیمیایی به آهن‌های گیاهی وصل می‌شوند و به نوعی جذب آهن را مختل می‌کنند.
وی به افراد توصیه کرد: باید تا دو ساعت بعد از خوردن غذا ازنوشیدن چای امتناع کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط علی و امیررضا شیر خورشیدی در سه شنبه 5 شهريور 1392

مطالب پیشین


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by shirkhorshidi